CryptoZooKeeper

CryptoZooKeeper

Emeği Geçenler : Hamit Giray Nart,
Siteye Eklenme : 23-08-2011
Yayımlandığı Sayı : 33
[eDergi 33. Sayı]
[33. Sayının Çevrimiçi Konuları]
[Tüm Çevrimiçi Konular]

Giriş

Bir kitap okursunuz. Çok olmuştur, kitabın kahramanının yaptığı bir iş karşısında “Ben olsaydım, şöyle yapardım.” dediğiniz. Aslında çocukluğumuzda “Macera Tüneli” serisi kitaplar vardı. Maceranın kahramanı olurduk. Kitabı okumaya başladığınız zaman, kitap sizden bazı kararlar vermenizi isterdi. Örneğin, hikaye şöyle devam ederdi: “Koşarak koridora çıktınız. Önünüzdeki koridor iki tarafa doğru uzuyor.”. Sonra altında şöyle yazardı: “Sola gitmek için bilmem kaçıncı sayfaya, sağa gitmek için bilmem kaçıncı sayfaya gidin”. Kitap iyi ya da kötü pek çok farklı sonla biterdi. İlginç mi geldi?! Bu kitaplar 1990'lı yılların başlarında, çocukluğumuzda vardı yani.

Aslında bilgisayar oyuncuları olarak, bu ortama pek de yabancı değildik. Nedeni ise, yeni nesil oyuncuların belki varlığını bile bilmedikleri bir oyun türü: Metin tabanlı macera oyunları. Bu oyun tipi, macera oyuncuları arasında, yalnızca bu tipin hayranlarına hitap edecek bir tiptir. Yani bu tip oyunları oynayan kişi çok azdır.

Metin tabanlı macera oyunlarında, oyunun kahramanına, yazarak komut verirsiniz. Kahraman da size aynı şekilde yazı ile yanıt verir. Aynen bir kitap okur gibi, durum ve kişiler size yazı ile tasvir edilir. Gerisi ise oyuncunun hayal gücüne, macera oyunculuğu yeteneği ve deneyimine kalmıştır artık.

CryptoZooKeeper, Mayıs 2011'de yayımlanmış. Yani daha çok yeni. Oyunun kendisi Creative Commons ile lisanslı. Ancak oyunun müzikleri ve üzerinde çalıştığı Hugor metin tabanlı macera oyunu motoru sahipli.  

İlik lezzetli de olsa, onu için burada değilsiniz. New Mexico'da alternatif bir kariyer (!) yapmak peşinde olan bir kurye olan William Vest'i oynuyoruz. Bir gün müşterilerimizden biri, bizden, bir şişe kemik iliğini nakletmemizi istiyor. Ancak bu ilik, bir uzaylı kemiği iliği ve olamayan/olmaması gereken birşey. Bu yüzden Vest, bunun yasa dışı olmadığı konusunda sürekli kendi kendini telkin ediyor. Ancak ilerledikçe, yasalar endişelenmemiz gereken son şeylerden birisi oluyor. İş, Vest'in deyimiyle, “Bu saçmalığa devam etmek, tuna ağlarına yakalanmışken, deniz kızlarına sürtünmek gibi.” bir hal alıyor (!).

Kurulum

Oyun bir kurulum aşamasına sahip değil. Tamamı, paketler halinde ve bunları çalıştıran bir *.hex dosyası mevcut. Oyunu Pardus 2011 altında oynamanız için bir bağıl pakete ihtiyacınız yok. Sitesinden [1] indirip, indirdiğiniz *.zip dosyasını açın.

İkinci olarak, oyunun çalışması için, Hugor metin tabanlı oyun motorunun çalışıyor olması gerekir. Hugor'u sitesinden [2] indirerek, indirdiğiniz *.tar.gz dosyasını açın. İçinde 32 Bit ve 64 Bit olmak üzere iki farklı dizin göreceksiniz. Mimariniz hangisi ise o dizine giderek, içindeki “hugor” çalıştırılabilir dosyasını çalıştırmanız gerekiyor. Hugor çalıştığı zaman, size “Oynamak istediğiniz hikayeyi açınız” şeklinde bir dosya açma penceresi açacak. Burada, “cryptozookeeper” dizini altında bulunan “czk.hex” dosyasını seçip, “Aç” dediğinizde CryptoZooKeeper başlayacaktır.

Kaldırmak içinse, açmış olduğunuz “hugor” ve “crypyozookeeper” dizinlerini silmeniz yeterli.

Oynanış

“czk.hex” dosyasını başlattığınızda, ilk olarak karşınıza (hep olduğu gibi) oyunun ana menüsü gelecek. Oldukça basit. “New Game” yeni oyuna başlamanızı sağlar. “Load Game” kaydettiğiniz bir oyunu yeniden yükler. “Credits” oyunu yapanları listeler. “Options” ise seçenekleri açar. Ancak ana menüdeki seçeneklerde, sadece iki adet ana menü renk temasından birini seçmekten başka bir seçenek yok Smile. Gereksiz bir menü ögesi olarak konmuş yani.

Oyun ekranının sol üst köşesinden Edit -> Preferences yolu ile seçeneklere girebiliyoruz. Burası aslında oyundan çok, Hugor motorunun yapılandırma ayarları. En üstteki ayarlar, oyunun ana kısmı olan yazılar. İlk olarak buradan yazı tipini seçebiliyoruz. Hemen altında ise, seçtiğimiz yazı tipinin sistemde olmaması durumunda, hangi yazı tipinin alternatif olarak kullanılacağını belirliyoruz.

Hemen altında yazıları hareketleri ile ilgili ayarlar var:

  • Soft Text Scrolling: Bunu işaretlerseniz, yazılar, önünüzde belirmek yerine, aşağıdan yukarıya doğru kayarak gelecektir.
  • Extra Butter: Eğer “Soft Text” ayarı hala hızlı ise, bu ayarı da aktif hale getirin.
  • Smart Formatting: ASCII kodlarını, normal tipografik karakterlere çevirir.

Her üç ayarı da aktif hale getirin. Onların altında ise, renk tablomuz ve ortam ayarlarımız var. Buralar basit, sadece ortam ayarlarından, “Use smooth image scaling” ayarı, pencere boyutunu değiştirdiğinizde, grafikleri açmışsanız, resme bir bilinear filtre uygulayarak, bozulmaları önler. En alttaki “Mute sound in background” seçeneği ise, oyun ekranı seçili pencere değilken, oyunun ses müziklerinin kapanmasını sağlar. Diğerleri basit, onları açıklamaya gerek görmüyorum.

“New Game” ile oyunumuzu başlatıyoruz ve hikayemiz, bizi çağıran müşterimiz, Igor Cytserz'ın ofis dediği, dökülen, derme çatma pis barakasının önünde başlıyor.

William Vest'i klavyeden yazdığımız komutlarla idare edebiliyoruz. Bu tip oyunlarda, karakterlerimize gideceği yeri, harita istikameti ile belirtiriz. Metin tabanlı oyunların kendine has özelliklerinden biridir. Bu gelenek, CryptoZooKeeper'da da mevcut. Vest'e verebileceğimiz komutlar şunlar:

North: “Düz git” komutudur. Kısaca “n” harfi ile verebilirsiniz.

South: “Geri dön” komutudur. “s” harfi ile verebilirsiniz.

East: “Sağa git” komutudur. Kısayol tuşu “e”.

West: “Sola git” komutudur. Kısayol tuşu “w”

Elbette bu harfleri yazdıktan sonra Enter'a basmanız gerek. Yani tuşa bastıkça o yöne doğru ilerlemezsiniz. İkinci olaraksa, burada harita istikametleri, size göre olan istikametlerdir. Mesela bir yere “east” diyerek geldiniz diyelim. Geldiğiniz yere dönmek için “south” komutunu kullanıyorsunuz, “west” komutunu değil. Aynı şey oyundaki ara yönler için de geçerli. Bu komutlar da, northeast (ne), northwest (nw), southeast (se) ve southwest (sw) komutlarıdır.

Inside: Vest'e, önünde bulunduğu bir yapı ya da mağara vs.. gibi bir yere girmesini söyler.

Outside: İçinde bulunduğunuz bir oda veya binadan çıkmak için kullanılan komuttur.

Exits: Bulunduğunuz yerden gidiş yönlerini ve bu yönlerin nerelere gittiğini, bu komut ile görebilirsiniz.

Up: Vest'e çatı, merdiven vs. gibi çıkabileceği yerlere tırmanmasını söyler.

Down: Tırmandığımız yerden aşağı inmemizi sağlar.

Talk to kişi: “Kişi” kısmına, adını ya da o an çevrenizde olan birini (mesela cop, guard gibi) yazdığınızda, o kişi ile konuşmaya başlarsınız. “Talk” komutunu kullandığınız zaman, oyun sizden bir konu girmenizi isteyecek. Kişi ile ne hakkında konuşmak istiyorsanız, o konuyu yazın.

Think about kişi (Topic kişi): Kişi yerine yazdığınız karakter ile konuştuğunuz ya da konuşabileceğiniz konuları listeler. Ancak bu konuların listede olabilmesi için, konuların açılması için gereklen yerlere gitmiş ve gereken konuşmaları yapmış olmanız gerek.

Look: İçinde bulunduğunuz mekanı incelemek için bu komutu verirsiniz.

Examine nesne: Ortada bulunan ya da taşıdığınız bir nesneyi ayrıntılı olarak incelemek için bu komutu kullanın.

Get nesne: Ortada bulunan bir nesneyi almanızı sağlar.

Give nesne to kişi: Elinizde bulunan bir nesneyi, belirttiğiniz kişiye vermenizi sağlar.

Call kişi: Telefon olan yerlerden, elinizde telefon numarası olan kişileri aramanızı sağlar.

Cast: Şimdiye kadar karşılaşmış olduğunuz, ana karakterler hakkında kısa bir brifing verir.

Shoot kişi:  Eğer bir silahınız varsa, belirttiğiniz kişiyi vurmak için bu komutu kullanıyorsunuz.

Use nesne on kişi/nesne: Belirttiğiniz nesneyi, yine belirttiğiniz kişi ya da başka bir nesne üzerinde kullanmanızı sağlar.

Inventory: Taşıdığınız eşyaların bir listesine ulaşırsınız.

Wait: Bir süre hiçbir şey yapmadan beklemenizi sağlar.

Again: Son vermiş olduğunuz komutu tekrar eder.

Save: Oyunu kaydetmenizi sağlar. Oyun, burada bir dosya adı belirtmeniz isteyecek.

Restore: Daha önceden kaydettiğiniz oyunu yüklemenizi sağlar.

Restart: Oyunu sıfırdan yeniden başlatır.

Genel komutlar bu şekilde. Ancak bunlar, genel komutlar. Yani sadece bu kadar değil. Ancak ara komutları oyun, size yardımcı olmak için kendisi otomatik olarak verebiliyor. Mesela, “inside office” komutu verdiğiniz zaman, “you have to open the door first” uyarısının ardından “Door opened” şeklinde otomatik olarak komutu kendisi veriyor. Ancak, yapımı oyunu etkileyecek komutları kendisi vermiyor. Sadece “önce şunu yapmalısınız” diye uyarıp, bekliyor. Yine genel komutları, ara komutlar yerine kullanabiliyorsunuz. Mesela, “use sly on jar” ya  da “put sly into jar” şeklinde komut verebiliyorsunuz. Her ikisinde de Vest, bulduğu çamuru, elindeki kavanozun içine dolduruyor.

Eğer oyunun bilmediği bir kelime kullanırsanız oyun, “You don't need to use word: kullandığınız_kelime” şeklinde sizi uyarıyor. Eğer oyunla ilgisi olmayan bir hareket yaparsınız, “Kişi, bu konu ile ilgilenmiyor.”, “Bu yaptığın bir işe yaramaz” ya da doğrudan “Ne?!” şeklinde bir tepki alabiliyorsunuz. Smile

Oyunun, Edit kısmından girebileceğimiz bir de metin kayıt dosyası “Scroll Log” ekranımız var. Bu tip oyunlardai olmazsa olmaz bir ekran. Verdiğiniz tüm komutlar, aldığınız şeyler, konuştuğunuz kişiler ve şeyler, yani oyunun hepsinin kaydının tutulduğu bir metin dosyası. Eğer bir konu hakkında unuttuğunuz ya da takıldığınız bir yer olursa bu ekran, kurtarıcınız olacaktır.

Sonsöz

CryptoZooKeeper, bazı oyuncular için belki yeni karşılaştıkları bir tür. Çoğunluk içinse biraz değişik ve karmaşık olabilir. Metin tabanlı macera oyunlarında, deneyimli macera oyuncuları bile oldukça sıklıkla takılabilmektedirler. Genel bir ipucu olarak, yukarıda belirttiğim, kayıt dosyası ekranından, oyunla ilgili yaptığınız işlemleri, konuştuğunuz diyalogları, elinizde bir İngilizce – Türkçe sözlük ile yeniden okumanız gerekir. Takıldığınız yeri bulabilmek ve geçebilmek bazen -şaka etmiyorum- birkaç gününüzü alabilir.

Tüm macera oyunlarında olduğu gibi, CryptoZooKeeper'da da ilk anda girdiğiniz yeri ve orada bulunan karakterleri mutlaka inceleyin. Yazılanları mutlaka ama mutlaka iyice anlayın. Bir başka yere gitmeden ya da bir adım atmadan önce, nerede ve ne durumda olduğunuz kafanızda iyice netleşsin.

Oyun, doğrusal bir ilerleyişe sahip. Bu özellik, metin tabanlı oyunlarda, oyuncuya büyük kolaylık sağlar. CryptoZooKeeper'ın doğrusal olması, oyuna kolaylaştırıcı bir etken katmış katmasına ama, hikayenin absürtlüğü bu kolaylığı bir hayli götürmüş. Oyunda, aslında çeşitli hayvan DNA'ları bulup, onları birleştiriyor ve bir yeraltı hayvan arenasında dövüştürerek, güçlendiriyor; böylece son savaş için güçleniyorsunuz. Yani X-Files ile Pokemon'u alıp birleştirirseniz, oyunun hikayesini aşağı yukarı anlayabilirsiniz. Bu tip oyunlarda, işin içine kurgu girdiğinde, bazen mantıklı düşünerek ilerleme sağlayamayabilirsiniz. Gerçekte hiç de alakası olmayan nesneleri bir arada kullanmanız gerekebilir mesela.

Oyunun karakterlerle iletişimi ise, metin tabanlı bir oyun için oldukça sınırlı. Bir kişiyle konuşmaya başladığınızda, sadece konu seçiyorsunuz ve konuşma kendisi gidiyor. Burası oldukça kısıtlandırılmış. Halbuki Hugor motoru, aynen RPG oyunlarında olduğu gibi, bir diyalog seçim fonksiyonuna sahip bir motor. Yani birden fazla seçenek ile diyaloğu istediğiniz gibi yönlendirebilirsiniz. Ama CryptoZooKeeper, bunun yerine, konu başlığı belirtme yolu seçmiş. Yine de oyun burada da size yardımcı oluyor. Renk temanız ne olursa olsun, konuşacağınız konular, karakter ile konuşurken, mor renk ile belirtiliyorlar.

Oyunda 60'tan fazla yaratık, iletişim kurabileceğiniz yaklaşık 200 karakter, 70'ten fazla müzik ve 12 saatlik bir oynanış mevcut. Basit grafikler, oldukça yardımcı olacak nitelikte yapılmış. Ancak isterseniz, grafikleri tümden kapatabilirsiniz. Ustaların yapmış oldukları müzikler ise gerçekten çok güzel. Oyunun dünyası ise, baştan sona kadar karanlık ve biraz ürkütücü bir dünyada geçiyor.

Aslında oyun, deneyimli bir macera oyuncusu olup da metin tabanlı oyunlara başlamak isteyen bir macera oyuncusu için güzel bir seçenek. Bir sonraki sayıda görüşmek üzere hoşçakalın.

[1] http://www.joltcountry.com/index.php/robbsherwin_videogame/cryptozookeeper
[2] http://foss.aegean.gr/~realnc/hugor/hugor-linux.tar.bz2



Bu yazının lisansı Pardus-Linux.Org eDergi 33. Sayı'daki lisansı ile aynıdır. Lisanslar hakkında bilgiyi lisanslar sayfamızda bulabilirsiniz.

Etiketler :

Yorumlar