Speed Dreams

Speed Dreams

Oyun Türü: Simülasyon
Oyunun Adresi: Speed Dreams Resmi Site
Oyunun Lisansları: GNU General Public License v2,
Oyunun bulunduğu depolar: Depolarda Mevcut Değil,

Giriş

Hızzzzz!... İnsanoğlunun muhtemelen var olduğundan beri rüyalarını süsleyen iki unsur, uçabilmek ve daha hızlı gidebilmek olmuştur sanırım. Tarih bunun denemeleri ile doludur çünkü. İnsanlar, bunları yapabilmek için yıllarını harcamış, denerken canından olanlar bile olmuştur.

Neyse ki sanal dünyada böylesi özveriler göstermemiz gerekmiyor. Smile Sanırım özgür yazılım simülasyon oyunlarına aşina olup da TORCS'u duymayan yoktur. TORCS'un yeni özellikler, yeni arabalar, yeni pistler ve yapay zeka rakiplerini içerecek biçimde çatallanmasının adı ise Speed Dreams.

Speed Dreams, GNU/GPL 2.0 ile lisanslanmış özgür ve platform bağımsız bir yarış simülasyonu. Oyun, GNU/Linux (32 ve 64 Bit) ve Windows platformları için mevcut. MacOS platformu içinse en kısa zamanda çıkacak. Oyun, henüz test aşamasında olan SimuV3 fizik motorunu kullanıyor. İşin güzel tarafı, oyunun içindeki iyileştirmeler ve görsel efektlerin hemen hepsi, SD oyuncularının kattığı şeyler.

Kurulum

Oyun, Pardus depolarında mevcut değil. O yüzden sitesinden [1] kaynak kodunu indirip derlememiz gerekiyor. Ancak sitede, Ubuntu ve Mandriva için paketler var. Speed Dreams 2.0.0 kaynak kodu yaklaşık 730 MB boyutunda. 7Z arşivini açtığınızda içinden tekrar bir tar.gz arşivi çıkıyor. Kurulum alanı ise yaklaşık 1 GB boyutunda. Elbette ek araba ve pistleri kurmazsanız. Smile

Kaynak kodunu derlemeden önce bazı bağımlılıkları kurmanız gerekiyor. Liste bayağı kabarık. Öncelikle sudo pisi it -c system.devel komutu ile derleme araçlarını kurmamız gerek. Ardından bağımlılık paketlerini kurmak gerekiyor: jpeg-devel, libpng-devel, plib-devel, libxmu-devel, mesa-devel, libsdl-devel, openal-devel, enet-devel, freealut-devel ve liberation-fonts paketlerinin kurulu olması gerekiyor. Bunların tümünü Pisi arabiriminden kurabilirsiniz.

Sonra, açtığımız speed-dreams dizini altına gidiyoruz. Bu dizin altında /src dizini altına giderek, sırasıyla şu komutları veriyoruz:

cmake . (Burada “cmake” ile nokta arasında bir boşluk veriyoruz)
make
sudo make install

Bu aşamada, plib ve plib-devel paketleri kurulu olduğu halde, “plib headers bulunamıyor” şeklinde bir hata ile karşılaşırsanız, speed-dreams dizini altındaki kütüphaneleri derlemeniz gerekir. Bunun için speed-dreams dizini altındaki /src/lib dizini altına giderek, yukarıda yazılı komutları bu dizin altında verin ve /src dizinine dönerek, derleme işlemini tekrarlayın.

Bu aşamadan sonra, eğer hata almadıysanız, Speed Dreams, /usr/local dizini altına kurulmuş olması gerekiyor. Ancak oyunun verilerini de derlememiz gerekiyor. Bunun için speed-dreams dizini altındaki /data dizini altına giderek sudo make install komutunu veriyoruz. Oyunun verileri derlendikten sonra,  /usr/local/games/speed-dreams-2 dosyasından oyunu başlatıyoruz.

Not: Pardus uyumlu olması için, derleme sırasında DESTDIR=/usr değişkeni kullanarak derlemek bir işe yaramıyor. Oyun yine /local altına gidiyor. İkinci olaraksa, /usr/local/games dizini altındaki speed-dreams-2 dosyasına sanal bağ oluşturup da doğrudan konsoldan oyunu açmaya çalışırsanız, oyun başlamıyor. Siyah ekranda dolanıp duran, beyaz bir kare ile karşılaşıyorsunuz. Yani oyunun kısayollarını /usr/local/games/speed-dreams-2 dosyasına göre ayarlamanız gerekiyor. KDE menüsü altında bağlantı oluşturacaksanız, bu dosyaya bağlantı oluşturmanız gerekiyor.

Tüm Pilotlar, Motorlarınızı Çalıştırın!

Oyunu başlattığımızda oldukça basit bir ama menü bizi karşılıyor. “Race” seçeneği oyunu başlatacağımız seçenek. Ama en son gireceğimiz ve seçenekleri fazla olduğundan onun açıklamasını sona bırakacağım.

İkinci sırada bulunan “Configure Player” kısmı adınızı ve cismimizi tanımlayacağımız yer. Name kısmına adınızı ya da rumuzunuzu giriyorsunuz. Çok oyunculu oyunlarda buraya girdiğiniz isim aynı zamanda rumuzunuz olacak. “Level” kısmına ise seviyenizi giriyorsunuz. Burası, tek oyunculu oyunlarda pek bir şey ifade etmese de çok oyunculu oyunlarda görünüyor. Yani “pro” seviyesine alıp da pistte taklalar atmaya başlarsanız, en iyi ihtimal, alay konusu olursunuz. Smile “Race Number” aracınızın numarası oluyor. “Pit Stops” kısmı ise oyunda kaç duruş yapabileceğinizi belirteceğiniz yer. Buraları kafanıza göre değiştirebilirsiniz, önemli değiller. “Gear Change” kısmı ise oynanışa etki edecek bir ayar. Buradan üç tip vites seçebiliyorsunuz:

- Otomatik Vites (auto): Vites geçişlerini araba kendisi yapar ve siz vitesle uğraşmazsınız. Acemi dönemlerde kullanın. En azından aracın kontrolüne alışana kadar. Bunu seçtiğinizde altta beliren “Auto Reverse” seçeneği, aracın hareket yönüne zıt yönde tuşa bastığınızda, araba durunca otomatikman geri vitese geçip geçmeyeceğini ayarlayacağınız kısım. Burayı “yes” değeri ile aktif yaparsanız, araç, geri vitese de otomatik geçecektir. “No” diyerek kaparsanız, atayacağınız bir tuş arabayı geri vitese geçirecektir.

- Tiptronik Vites (sequential): El ve otomatik arasındaki bu vites tipi, atayacağınız iki tuş ile vites arttırmak ve düşürmek şeklinde kullanabileceğiniz vites tipi. Oyuna biraz alıştıktan sonra kullanmayı tercih edebileceğiniz bu tip, çoğu oyunda düz vites olarak geçer.

- Düz Vites (grid): Oyunda deneyimli seviyeye ulaşanların tercih edecekleri vites tipi. 6 ileri, boş ve geri vites konumlarının herbirini bir tuşa atayarak, istediğini vitesler arasında geçiş yapabilirsiniz. Kullanmak biraz zor. Ama alışabilirseniz, yarışlarda performans olarak oldukça avantaj sağlayan bir vites.

Sağ alt kısımdaki “Controls” ise tuş kombinasyonumuzu seçmemizi sağlıyor. Basit bir liste. Sola dön, sağa dön, gaz ve fren, değil araba simülasyonu oyuncularına, arabanın yenmeyen bir şey olduğunu bilenlere bile tanıdık kelimeler. Ancak bazı ayarları ve fonksiyonları açıklamak gerekecek. Öncelikle “Clutch” seçeneği. Debriyaj tuşu atamanızı sağlıyor. Ama düz vitesli bir araba aldığınızda, debriyaj tuşuna basmadan da vites geçişi yapabiliyorsunuz zaten. Ancak fren ile birlikte kullanarak, arabayı daha seri bir şekilde kontrol altına alabiliyorsunuz. “ABS” ayarı, tekerleklerin kilitlenmesini engelleyen ABS sistemini devreye almanızı ya da kapatmanızı sağlar. Bu sistem, frene asıldığınız zaman, tekerleklerin kilitlenip de arabanın kaymasını önleyecek şekilde frene baltalama yapar. Çoğu sürücü, ABS'nin durma mesafesini kısalttığını düşünür. Bu tamamen yanlış bir düşünce. Tam tersi, ABS duruş mesafesini uzatır. Sadece ani frenleme esnasında tekerleklerin kilitlenmesini önleyerek, arabanın, frenleme esnasında manevra yapabilmesini sağlar. Oyunda bunu bariz şekilde hissedeceksiniz. ABS'yi açarsanız, frenleyerek arabayı kaydırmak istediğinizde, bunu yapamayacaksınız.

“TCS” ayarı, ASR olarak da bilinen, dönüşlerde çekiş tekerleğinin motordan aldığı torku dengeleyerek, dönüş hareketlerinde sürücüye kontrol sağlayan sistemi çalıştıracak ve kapatacak tuşu belirtmemizi sağlar. Bu sistem, dönüşlerinizde tekerlekleri bağımsız olarak frenleyerek, arabanın savrulmasını zorlaştırır. Ancak virajlarda hızınızı azaltarak, zaman kaybına sebep olur.

“Speed Limiter”, hız sınırlayıcıyı açıp kapatmanızı sağlar. Bunu açarsanız 85 milin üzerine çıkamazsınız. “Light” farlar (oyunda gece ayarı var ama inanın farların hiçbir fonksiyonu yok), “E-Brake” ise el freni.

Sağ tarafta ise, vites kontrollerini göreceksiniz. Burası, seçtiğiniz vites tipine göre değişkenlik gösterir. Otomatik viteste, burada sadece geri vites (Reverse) ve boş vites (Neutral) tuşları olur. Tiptronik vites seçerseniz, burada vites arttır ve düşür tuşları da eklenir. Düz vites seçerseniz, 6 ileri vitesi atayabileceğiniz tuş seçenekleri karşınıza çıkar.

En altta ise, hız ve direksiyon hassasiyetini göreceksiniz. Buradan tuşlara bastığınızda arabanın ne hızda gaz alacağı ve ne kadar hızlı direksiyonu çevireceğini belirleyebilirsiniz. Burada belirtmek isteyeceğim fonksiyon ise, bunları fare hareketleri ile tamamen ele alabileceğinizdir. Gerçekte, direksiyonu yavaş yavaş çevirmek ile birden döndürmek arasında fark vardır. Araba birinde farklı, diğerinde farklı tepki verir. Aynı şey gaza basmaktada öyledir. Yavaş yavaş gaz vermekle, birden gaza yüklenmek, arabanın farklı şekilde tepki vermesine sebep olur. Ancak bir araba simülasyonunda, direksiyonu ve gazı bir tuşa atadığınızda, tuşa belli belirsiz de bassanız; klavyeyi kaldırıp kafayı da gömseniz, aynı şiddette kontrol sağlarsınız (kafayı gömerseniz, klavyenizi kırdığınızla kalırsınız sadece Smile ). Burada ise deneyimli oyuncuların çok sevecekleri bir yetenek ile geliyor bu oyun. Arabanın hızlanma ve direksiyon fonksiyonunu, fareye atayabiliyorsunuz. Zaten varsayılan olarak da kontroller farede geliyor. Burada fareyi ileri iterek gazı, sağ – sol ile de direksiyonu oynatabiliyorsunuz. Bu hareketleri ne kadar sert ve hızlı yaparsanız, arabanın tepkisi de ona göre oluyor. Biraz zor bir olay, ama gerçekçilik açısından mükemmel bir özellik.

“Options” kısmı oyunun ayarlarının yapıldığı kısım. Grafik ağırlıklı ayarlardan “Display” çözünürlük ve tam ekran – pencere seçenekleri var. “Graphic” kısmından oyunun görsek efektlerini ayarlayabiliyoruz. “OpenGL” kısmından kaplama ayarlarını yapabiliyoruz. Ancak oyun mevcut aşamasında anti-aliasing fonksiyonunu desteklemiyor.

“Sound” kısmından ses sürücüsü ve ana ses düzeyini ayarlayabiliyoruz. “Simulation” kısmından ise oyunun gerçekçilik ayarlarını düzenleyebiliyoruz. Fizik motoru sürümü, çoklu iş parçacıkları (multi-threading) ve çoklu çekirdek kullanımı (cpu-affinity) ayarlarını açıp kapatarak bunu yapıyoruz. Seçenekler kısmında son olarak, “AI Opponents” bölümü var. Buradan da bilgisayar kontrollü oyuncuların yeteneğini (yani bir nevi oyunun zorluk derecesini) ayarlayabiliyoruz.

“Race” kısmından ise oyunu başlatabiliyoruz. Burada da birkaç seçeneğimiz var. İlk olarak “Practice” seçeneği geliyor. Adı üzerinde, pratik kısmı. Burada rakip oyuncular ve zaman kısıtlamaları olmaksızın pratik yapabiliyorsunuz. Dilediğinizce gezin, tozun ama burayı es geçmeyin. Arabanın ve oyunun kontrollerine alışmak için, deneyimli bir simülasyon oyuncusu olsanız bile, buraya bir göz atın. Diğer kısımlar ile başlama ayarları aynı. Onun dışında sadece modları farklı.

Yarış tipimizi seçtikten sonra, yarış menüsü önümüze geliyor. Burası her yarış modunda ortak. Burada, kısaca,  yarış tipi, pist ve yarışçılar hakkında genel bir bilgilendirme yapılıyor ve yarış ayarlarının yapılması sağlanıyor.

En alttaki listeden, seçeneklerimizi seçebiliyoruz. “Previous” seçeneği bir önceki ekrana gitmemizi sağlıyor. Eğer ilk ekranda isek ana menüye dönüş yapıyor. Yanındaki “Players” kısmı ise, ana menüdeki (yazının başlarında açıkladığımız) “Configure Player” ekranını açıyor. “Configure” kısmı ise, yarış ayarlarını yapmamızı sağlıyor. Buraya girdiğimiz zaman, yarış pisti seçimi ve ayarları geliyor. Yarış pisti tipi olarak 4 tip pistimiz var:

1- Dirt Track: Tipik ralli tipi pistler. Tozlu topraklı şose yollar yani. Smile Bu kategoride yarışabileceğimiz 7 adet pist var. Hepsi hayali pistler.

2- Road Tracks: Asfalt yol pistleri. 7 tane hayali, 6 tanesi gerçek; toplam 13 pist adet pist var. Buradaki karlı Fransız Alpleri yolunda manzara gerçekten çok güzel. Smile

3- Speedways: NASCAR pistleri. Yani oval bir pistte, dön baba dönelim tipi yarış. 8 tane hayali, 5 tanesi gerçek olmak üzere 13 pist var. Gerçek pistlerin hepsi Amerika'dan zaten.

4- Grand Prix Circuits: F1 pistleri. 10 adet gerçek pistten oluşan kategoride, Formula'nın farklı ülkelerindeki pistlerinde yarışıyoruz. İstanbul Speed Park yok. Var mı ekleyebilecek?  Smile

Yarış pisti tipi ve pistimizi seçtikten sonra “Next” diyerek sonraki adıma geçiyoruz. Burada da yarışacak olan pilotlarımızı seçebiliyoruz. Ekran üç bölümden oluşuyor. Sol tarafta yarışta bulunan pilotlar ve altında kullandıkları araba bölümleri iki bölümü oluştururken; sağdaki tek bölüm ise seçebileceğiniz pilotları gösteriyor. Ancak “Practice” yarış modunu seçmiş iseniz, rakip oyuncu alamıyorsunuz. Diğer modlarda ise, ortadaki okları kullanarak, yarışa yarışçı dahil edebiliyor ya da çıkarabiliyorsunuz. Sol alt kasımda ise, arabamızı ve diğer yarışçıların arabalarını görebiliyoruz. Buradan, kendi arabamızın sınıf, model ve dış kaplamsını değiştirebiliyoruz. Ancak rakip arabaların sadece dış kaplamalarını değiştirebiliyorsunuz.

Burada seçebileceğimiz, 5 araç sınıfı var. Bunlar:

1- TRB1: Orjinal TORCS oyunundan 7 araba, artı TORCS'da olmayan Vieringe 5RB olmak üzere toplam 8 araba var. Gerçek hayatta GT500 sınıfına giren 330 km ve 500 beygir gücüne sahip motorlara sahip araçlardır.

2- Supercars: TORCS için yazılmış bir eklenti araba seti. Gelişmiş fiziksel özelliklerine, oldukça dengeli olacak şekilde modifiye yapılmış arabalar. Bu sınıftaki arabalar oldukça az ayarlama imkanlarına sahipler. Oyuna yeni başlayanlar için en ideal sınıf bu. Bu sınıf 6 araç içeriyor. Ayrıca varsayılan başlangıç arabamız Lynx 220, burada.

3- LS (Longday Sportscar) 1: Gerçek hayatın GT1 sınıfı, uzun yarışlar için ayarlanmış arba sınıfıdır. 6.0 üzeri motor ve 600 üzeri beygir gücüne sahiptirler. Oldukça da ağır bir sınıf olan arabaların kullanımı ise deneyimli Speed Dreams sürücülerine göre. Bu sınıfta da toplam 7 araba bulunuyor.

4- 1936 Grand Prix: Nostalji kuşağı arabalar. 2. Dünya Savaşı öncesine kadar kullanılmış olan F1 arabalarından oluşan bir sınıf. Toplamda 8 araba var. Ancak arabaların hepsi temel yapılandırmadalar, elektronik aksamları yok, otomatik vites yok ve kontrol edilmeleri de bir hayli güç.

5- World Rally Series: Bu sınıf, SD 2.0 sürümü için oluşturuldu. Şose yol tipi toplam 5 arabadan oluşan sınıf, hala geliştirme aşamasında.

Arabalarımız bunlar. Bazı arabalarda dış kaplama seçeneklerimiz de var. Smile

“Next” diyerek sonraki aşamaya geçtiğimizde birkaç ayarla daha karşılaşıyoruz. Basitçe pistte kaç tur atacağımız, günün saatini ve hava durumunu ayarladıktan sonra tekrar “Next” diyor ve kendimizi yarış menüsünde buluyoruz.

Burada “Save” kısmı, yaptığımız tüm bu ayarları bir mode dosyası şeklinde kaydetmemizi sağlarken; “Load” seçeneği ise, bu mode dosyasının yüklenmesini sağlıyor. En sağdaki “Start New” seçeneği ise oyunu başlatıyor.

Gelelim diğer yarış modlarına:

Quick Race: Pratik bölümü gibi ama biraz daha açık. Burada 40 rakip ile kapışma şansınız var. İlk olarak tek başınıza bir dizilim belirleme (qualification) turu atıyorsunuz. Sonrasında ise, elde etmiş olduğunuz zaman derecesine göre yarışa başlıyorsunuz. Yarış sonunda ise, sürücülerin isim isim, dereceleri, hasar durumları vs.. içeren ayrıntılı bir liste önünüze geliyor.

On-Line Race: Oyunun çok oyunculu modu. Speed Dreams 2.0 sürümünde henüz mevcut değil. Ancak yapılması planlanan şey, “QuickRace” yarış tipinin, bilgisayar kontrollü yarışçılara değil de internet veya yerel ağ üzerinden gerçek oyunculara karşı oynanması. Burada iki ekran var. “server” bir yarış sunucusu başlatmanızı sağlıyorken; “client” ise IP adresi vererek bir sunucuya bağlanmak için tasarlanmış. Henüz bir ana sunucu listesinden sunucu seçmek gibi bit uygulama yok. Kısaca bu özellik henüz aktif değil.

Single Event: Çoklu sezon modunun, tek olaya odaklanmış olanı. Gerçek hayata biraz yakın bir mod. Kayıtlı yarış ligi gibi ama tek bir yarış. İki alt modu var. “Endurance” modunda, pistte tek başınıza olduğunuz 3 turluk bir seviye belirleme aşamasının ardından, 500 km'lik ana yarışa giriyorsunuz. “Challenge” modunda ise, 3 tur seviye belirleme aşamasının ardından 50 km'lik bir hız yarışı ve ardından 180 km'lik ana yarışa giriyorsunuz. Bu yarış modunda tüm seçenekler açık. Arabanızı, sınıfınızı, yarış pistlerini ve yarışta olacak tüm sürücüleri seçebiliyorsunuz.

Championship: Tüm bir yarış sezonunu içeren ve seri halde devam eden “Single Event” tipi yarış diyebiliriz buna. Ancak “Single Events” modundan bir farkı var: Yarışacağınız pistleri siz belirleyemiyorsunuz. Bu modun alt modları, araba kategorilerini etkiliyor. “All-classes” tüm araba kategorilerini açıyor ve istediğiniz arabayı alabilmenizi sağlıyor. “Supercars” ise, yukarıda açıkladığımız “Supercars” sınıfında olan arabaları alabilmenizi sağlıyor. Elbette rakip yarışçılar da sizinle aynı tip arabalara sahip oluyorlar.

Career: Oyunun gerçek yarış modu. En karmaşık mod ve tam olarak da bitmiş değil hala. Burası sizin ve diğer yapay zekalı oyuncular için bir kariyer oluşturuyor. Çoklu yarış sezonlarından oluşan diziler, bu yarış sezonları içinde farklı araba sınıfları ve her araba sınıfları için ligler bulunan bir ağaç yapısına sahip. Sezondan sezona geçtikçe, daha hızlı ve güçlü arabalar kullanma imkanı buluyorsunuz. Örnek vermek gerekirse; bir kariyer, farklı araba sınıfları ve her araba sınıfı, “Championship” modu benzeri farklı ligler içeriyor. Yapay zeka oyuncular da kariyer modunda farklı davranıyorlar. Mesela aynı rakip yarışçı, her sezonda farklı araba kullanabiliyor veya sonraki yıl farklı bir ligde yarışabiliyor. Pistler, rastgele olarak seçilip sıralanıyorlar.

Oyunumuzun varsayılan ekranı bu şekilde. Varsayılan dışında ise, ekrandaki bilgilendirme kısımlarını kapartıp, görüş açısını değiştirebiliyoruz. Ancak ekrandaki tüm bilgi ekranları yandaki şekilde.

Sol üst köşede yarışın seyri ve arabamızın durumu hakkında bilgiler görünüyor. Burada sıralamamızı, yakıt durumumuzu, kaçıncı turda olduğumuzu, önümüzdeki yarışçıyı ve en iyi zamanı görürken, mavi bilgi ekranı ise aracımızın açık olan elektronik yardımcı uygulamaların (ABS, TCS ve Speed Limiter) açık ya da kapalı olduğunu belirtir. En altta ise Pit-Stop yapıp yapamayacağınızı görürsünüz. Yarışın başlama düzlüğünde olan pit-stop noktalarından Speed Dreams logosunun olduğu kapı, sizin pit noktanızdır. Önünde durursanız, yakıt ikmali yapar ve tamir olursunuz. Bunları ne kadar fazla alırsanızi o kadar vakit kaybedersiniz.

En alt barda yarışçıların mevcut sıralama bilgileri ve zamanları akar. Ortadaki göstergelerden soldaki vites durumunu ve motorun dakika/devir cinsinden devrini verir. Sağdaki ise hız göstergesidir.

Göstergelerin sağında bulunun iki bardan soldaki benzin durumunu, sağdaki ise hasar durumunuzu gösterir. Benzin biterse, motorunuz durur. Sağa sola vurdukça da hasar göstergeniz azalır. Bu azaldıkça aracınız yavaşlar ve kontrolü zorlaşır. Bunları yukarı çekmenin tek yolu ise pit-stop yapmaktır.

Sağ yukarıda pistin krokisi bulunur. Burada, pistin üzerinde kendimizi (kırmızı nokta) ve diğer yarışçıları (yeşil noktalar) görebiliriz. Üzerinde ise kare sayısı, pistin bulunduğumuz kısmı, bitime kalan mesafe ve kamera açısı belirtilir.

Sağ altta bulunan, büyük artı işareti ise, aracınızın yön durumunu gösterir. Beyaz artının kolları, aracınıza vermeye çalıştığınız yöne doğru mavileşir. Yukarı mavi çizgi, arabaya gaz verdiğinizi; aşağı mavi çizgi  geri; sağ ve sol mavi çizgiler ise sağ ve sola döndürmeye çalıştığınızı gösterir. Mavi çizgi ne kadar kalın ve uzun olursa, arabaya o yöne doğru daha fazla güç veriliyor demektir. Bu artının üzerinde, bir de kırmızı bir çizgi belrir. Bu kırmızı çizgi ise, aracın o an gittiği yönü belirtir. Bu çizgi ne kadar uzunsa, araç, çizginin doğrultusunda o kadar hızlı hareket ediyor demektir. Kırmızı çizgi, mavi çizgilerin bileşkesi konumunda ise, araç istediğiniz yönde ve hızda gidiyor demektir. Ama konum farklıysa araç savrulmaya başlamış demektir. Tuşlarla kontrolde pek önemi olmasa da fare ile araç kontrolünde, bir gözünüzü yolda, bir gözünüz bu artının üzerinde olacaktır.

Bu artının yanındaki dikey çizgi ise debriyaj göstergesi. Debriyaj tuşuna bastığınızda maviye dönüşür. Biraz gereksiz olmuş. Debriyaja bastığınızı motorun bağıran sesinden zaten anlıyorsunuz.

Sarhoş Hamit Yollarda!

Oyun, gerçekçilik ve eğlence olarak gerçekten doyurucu bir aşamada. Ancak pek tamamlanmış denemez. Çok oyunculu modu ve “Championship” yarış modunun alt modlarından MPA1 çalışmıyor. Bazı sürücüler, bazı araçlara bindirilemiyor. Bu tip bir hata ile karşılaştığınızda, oyun kapanıyor.

Oyunun grafikleri vasatın üzerinde de olsa, fazla detaylı değil. Araba ve pist kaplamaları fena değil; ama çevre ve şoför mahallinden görünüş, yani araç içi detaylandırma eksik. Bunun dışındaki görsel efektler ise (arabanın toz kaldırması, yoldaki fren izleri vs...), zaten oyuncular tarafından oyuna kazandırılmış unsurlar.

Sesler de vasatın altında. Oyunda müzik yok. Yarış esnasında müzik, oyunun gerçekçiliğini bozardı zaten, ancak menülerde basit bir müzik olsaydı iyi olurdu. Araçların sesleri biraz cızırtılı geliyor. Bir süre sonra sinir bozucu oluyor. Ancak, sesin kalitesi iyi olmasa da, ses kullanımı gerçekten bir simülasyonun karşılığını veriyor. Ardınızdan yaklaşan aracın sesinden, mesafesini, hızını ve yaklaştığı yönü rahatlıkla kestirebiliyorsunuz.

Oyunun fizik motoru ve yapay zeka ayarlaması ise çok iyi. Aracın, pedalların kullanımına ve direksiyona verdiği tepkilerin gerçekçiliği, fare ile idare edilebilmesi gerçekten çok hoş bir tat veriyor. Hasar alma olayı ise, aracın geneline yayılması yerine bölgesel olarak verilebilse ve görsel olarak desteklense çok güzel olurdu. Yani mesela, aracın lastikleri hasar alsa, kontrol zorlaşırdı veya lastik tümden patlayabilirdi. Görsel olaraksa, arabanın vurduğu yerleri eğilip bükülse, çok güzel olurdu.

Oyun, tamamlanmaktan biraz uzak olsa da, simülasyon oyuncularına gerçekçilik açısından oldukça tatmin edici gelecektir. Eğlence ve hız arayanlar da kesinlikle aradıklarını bulacaklar. Ama grafik ve detay arayanlar ise biraz hayal kırıklığı yaşayacaklar. Bir de olur olmaz yerlerde karşılaşabileceğiniz hatalar canınızı sıkabilir.

Bir de benim yaptığım gibi, arabayı böyle yan çevirmeyin. Yoksa yarış bitene kadar öyle kalıyorsunuz. Smile

[1] http://www.speed-dreams.org/#download

Oyun Resimleri:
Speed Dreams Speed Dreams Speed Dreams Speed Dreams Speed Dreams

Bu oyun tanıtımını GNU Free Documentation License 1.3 şartları altında kullanabilirsiniz.