Tremulous

Tremulous

Oyun Türü: FPS
Oyunun Adresi: Tremulous
Oyunun Lisansları: GPL,
Oyunun bulunduğu depolar: Pardus-2011,
Oyunun bulunduğu paket: tremulous

EA tarafından satın alınmadan önce, Westwood firmasının baş yapıtı olan Command&Conquer oyununa, bir askerin gözlerinden bakan ve EA tarafından piyasaya sürülen bir oyun vardı: C&C:Renegade. Bu oyunda, GDI'nin bozuk ağızlı komandosu Havoc'u oynuyorduk. Bir FPS oyunu idi. Ama nedense, oyun, kendinden beklenen başarıyı yakalayamadı. Çoklu oyunculu kısmı ise, online FPS oyunlarına çok farklı bir bakış açısı getirmişti. GDI ya da NOD tarafından birini seçen oyuncular, kendilerini devasa bir üssün içinde buluyorlardı. Aynen C&C'deki tüm birimler vardı. Kaynak toplayan bir Harvster; kaynak miktarınıza göre yapabileceğiniz savaş makineleri... Bunların hepsi, oyuncular tarafından kullanılarak, düşman üssü yok edilmeye çalışılıyordu. Tremulous, oynanış açısından, Renegade'yi andırıyor.

Oyun, çok oyunculu bir taktik FPS. Hemen belirteyim ki, Tremulous için yazılmış tek oyunculu modlar mevcut. Ancak ne yazık ki yapay zeka yoksunu botları vurmaktan öteye gidemiyor bu modlar. Ancak, C ile yazılmış ve hâlâ geliştirilme aşamasında olan Tremfusion:BotServer tek oyuncu mod projesi var. Ancak son güncelleme Mayıs 2009'da yapılmış. Yine de Tremulous, çok oyunculu bir oyun. Oyunda iki takımımız var. Yaratıklar (Aliens) ve İnsanlar (Humans). Oyunda amaç, karşı takımı ve tüm dirilme noktalarını (spawn points) yok etmek. Elbette bu o kadar kolay değil. Karşı takımın oyuncularını ve oluşturdukları savunma yapılarını geçmeniz gerekiyor. Sonra bu dirilme noktalarına ulaşarak, onları imha ediyorsunuz. Elbette, rakip takım, onları başka yerlere taşımamışlarsa. Smile

Darklegion Development tarafından geliştirilen Tremulous, açık kaynaklı bir yazılım ve GPL ile lisanslanmış. idSoftware'in kodlarını açarak, açık kaynak dünyasına kazandırdığı, “id-Tech3” -ya da efsane adıyla Quake3- oyun motorunu kullanıyor. Oyunun son kararlı sürümü 1.1.0. sitesinden indirilebilecek olan sürüm 1.2 ise, henüz Beta aşamasında.

Kurulum

Tremulous 1.1.0, Pardus 2009 resmi deposunda mevcut. Kurmak için Pisi'nin grafik arayüzünü kullanabilir ya da konsola sudo pisi it tremulous komutunu verebilirsiniz. Oyunun minimum sistem gereksinimleri:

  • 700MHZ ya da üzeri işlemci

  • 256 MBRAM (GNU/Linux için)

  • 64MB GeForce2 veya Radeon 7000 veya üzeri OpenGL uyumlu ekran kartı

  • 125MB sabit disk alanı

  • İnternet bağlantısı

Uygulamalar → Oyunlar altında iki tane Tremulous göreceksiniz. Tremulous SMP, çoklu işlemci desteği ile Tremulous'u açar. Ancak çift ya da dört çekirdekli işlemciler değil. Gerçekten, sisteminizde birden fazla işlemci varsa bunu seçin. Yoksa, normal Tremulous yazan kısa yolla oyunu başlatın.

Oynanış

 Açılış ekranı oldukça sade. “Play” ağ oyunlarına dahil olacağımız menüyü açmakta.

“Options” kısmı ise, birkaç ayara izin veriyor. Ancak oyun ayarları ekranı ise, çok daha ileri seviyede ayarları yapmamıza müsaade ediyor. Açılış akranı ayarlarında sadece görüntü, ses, fare, ağ tipi ve oyuncu adımızı oluşturmamızı sağlıyor.

“Mods” ise Tremulous oyuncularının yaptıkları çeşitli oyun modlarını yükleyerek, oyunu bu mod ayarları ile başlatmamızı sağlıyor.

Oyunun bu kısmını biraz açmakta fayda var. “Mods”'a tıkladığınızda bilgisayarınızda yüklü modların listesine ulaşırsınız. Listeden bir mod seçip de “Ok” dediğinizde, o mod ile oyuna başlarsınız. Oyuna yeni özellikler katan modlar, C dili ile oluşturuluyor.

Tremulous, herhangi bir mod ile gelmiyor. Onları İnternet'ten buluyorsunuz. Modları elle kurmak zorunda değilsiniz. Options → Allow Auto Download seçeneği aktif ise, mod yüklü olarak başlatılmış bir sunucuya girdiğinizde, mod otomatik olarak indirilecektir. Elle yüklemek de aslında son derece basittir. /~/.tremulous dizininizin altında, mod ile aynı isimli bir klasör oluşturarak, bu klasöre, indirmiş olduğunuz modun içeriğini açmak.

Modlar *.PK3 uzantılı paketlerden oluşurlar. Modu kullanabilmeniz için, aynı mod ile oyunu başlatmış bir sunucuya girmeniz gerekir. Eğer sunucuda da bu mod yüklü değilse -ya da aktif değilse- sizde ki mod da (çalıştırmış olsanız bile) aktif olmayacaktır. Sunucuyu, bir mod ile başlatmak için konsola,

tremulous +set dedicated 2 +set fs_game /modun/bulunduğu/dizin +exec server.cfg
komutunu vermeniz yeterli. Ancak bu bir “dedicated server” olacaktır. Yani sadece sunucu olacak, oyun, sunucu bilgisayarda oynanamayacaktır. Örnek:

hamit@hamit-pardus ~ $ tremulous +set dedicated 2 +set fs_game /home/hamit/.tremulous/korx +exec server.cfg
tremulous 1.1.0 linux-x86 Jul 24 2009 ----- FS_Startup -----

 

Current search path:
/home/hamit/.tremulous//home/hamit/.tremulous/korx
/usr/share/tremulous//home/hamit/.tremulous/korx
/usr/bin//home/hamit/.tremulous/korx
/home/hamit/.tremulous/base/z-humans-pitched.pk3 (24 files)
.
(Burada dosya ve ayarların yüklendiğine dair bir dizi mesaj gelecek)
.
.
Hitch warning: 636 msec frame time
Resolving master.tremulous.net
master.tremulous.net resolved to 69.175.114.216:30710
Sending heartbeat to master.tremulous.net
Hitch warning: 560 msec frame time
Sending heartbeat to master.tremulous.net

        İşte korx modu ile başlamış bir sunucu oluşturduk. Sunucu komutlarını açmış olduğunuz konsola girebilirsiniz, quit komutu ile sunucuyu kapatabilirsiniz. Play'a bastığınızda önünüze, bir sunucuya bağlanma ve sunucu oluşturma ayar ekranı geliyor. Burası oldukça basit ve diğer FPS oyunlarının sunucu - istemci menülerinden bir farkı yok. Source kısmından İnternet ya da LAN ortamını seçiyoruz. Get New List, master.tremulous.net adresinden sunucu listelesini indirir. Refresh List ise mevcut listedeki sunucuların durumlarını günceller. Burada da biraz sunucu yapılandırmasını açıklayalım.

       Bu da aslında oldukça basit. Burada ilk olarak sunucu adımızı belirliyoruz. “Time Limit” kısmına, eğer süre sınırı olacaksa, dakika cinsinden değer girebilirsiniz. “0” sınırsızdır. Maksimum oyuncu sayısı, şifre koyacaksak şifreyi de buradan tanımlarız. “Pure Server” ya da “Dedicated server” ayarlarını da buradan yapılandırırız. “Dedicated server” sunucu oyuna dahil olmazken; “Pure Server” oyunculara herhangi bir modifiye imkanı tanımaz. Harita seçimi ve ping ayar değerlerini de -isterseniz- belirtip sunucuyu başlatıyoruz.

Oyunda iki ırkı seçebileceğimizi belirtmiştik. Bunlar İnsanlar (Humans) ve Yaratıklar (Aliens) ırkları. Tremulous'un ilk başarısı burada gözümüze çarpıyor. Birbirleriyle alakasız iki ırkı, dengelemek gerçekten zordur. Bunu, şimdiye kadar rastladığım oyunların içinde, bir Starcraft, bir de Tremulous güzel becermiştir. Takımlar simetrik değil. Bir ırkı oynamak başka, diğer ırkı oynamak bambaşka.

İkinci olaraksa, oyunda bir “üs” kavramı var. Üs, yaralı ünitelerin iyileştirilmesi, ölen ünitelerin tekrar gelmesi için güvenli bir ortam oluşturulmakamacıyla konuşlandırılmış birimlerden oluşmaktadır. Bu yüzden üssün korunması gerekmektedir. Yaratık ırkında üs, yeniden dirilme ve güvenli bir ortam oluştururken, insanlar içinse, yaratık üssü vazifesine artı olarak, bir de cephane ve enerji takviyesi sağlıyor. Kısaca üsler önemli; üssünü kaybeden takım oyunu da kaybeder.

Üçüncü olarak, oyunda bir gelişim çizgisi var. Her iki taraf da bütün güçlerini başlar başlamaz kullanamıyorlar. Rakip takımdan ne kadar düşman öldürülürse, takım o kadar çabuk kademe atlar. Oyunda 3 kademe var. Her kademe geçişte, insanlar daha güçlü silahlara; yaratıklar ise, daha güçlü ve hızlı türlere sahip oluyorlar. Ancak bunlara sahip olmak yine beleş değil. Smile Yaratıklar öldürdükleri insan kadar gelişme puanına sahip oluyorlar. Eğer üslerinde Overmind varsa, sahip oldukları gelişim puanı oranında, daha güçlü yaratıklara dönüşebiliyorlar. İnsanlar ise, öldürdükleri yaratık kadar kredi kazanıyorlar. Bu kredileri ise, üslerinde bulunan cephanelikten, daha güçlü silahlar ve zırhlar alarak harcıyorlar. Ancak yine en güçlü silahlar için, üçüncü kademeye gelmiş olmaları gerekiyor. İnsanlar maksimum 2000 kredi alırken, yaratıklar ise en fazla 9 gelişim puanı alıyorlar.

Irklara yakından bakacak olursak:

Aliens (Yaratıklar)

 Fazla gelişmiş öcük böcük tayfası. Güç ve hız, bu ırkın özellikleri. Ayrıca saldırı altında olmadıkları zaman da kendi kendilerine iyileşebiliyorlar. Bu özellik, yaratık ırkının en büyük avantajı. Tüm bu özellikler, yaratık ırkını, oyunun saldırgan ırkı yapıyor. Yaratıklar, çeşitli ünitelerden oluşuyor.

  • Granger: Yaratık ırkının inşa sınıfı. 50 yaşam puanına sahip. Maliyeti sıfır ve başlangıç birimlerinden birisi. Saldırı ünitesi olmayan bu ünitenin görevi, yaratık üssünün yapılarını yapmak ve sökmek. Saldırı tuşuna bastığınız zaman, yapılabilecek olan yapıların bir listesi çıkıyor. Listeden yapmak istediğiniz yapıyı seçtiğinizde, önünüzde köke benzer bir şekil çıkıyor. Rengi kırmızı ise, yapıyı oraya yapamazsınız demektir. Yerleştirebilmeniz için, renginin yeşil olması gerek. Bir yapı yaptıktan sonra, sağ altta (gelişim puanının olduğu yerde) bir daire görürsünüz. Bu daire yavaş yavaş küçülür. Bu daire yok olmadan yeni bir yapı yapamazsınız.

  • Advanced Granger: Yaratıklar ikinci kademeye geçtikleri zaman bu ünite çıkıyor. Granger'dan farklı olarak, pençe ve menzilli top fırlatma saldırılarına sahip bu ünite, duvarlara da tırmanabiliyor. Ayrıca 75 yaşam puanına sahip. Acid Tube, Trapper gibi yapıları, duvarlara ve tavana yapabiliyor.

  • Dretch: Irkın temel saldırı ünitesi. En zayıf saldırı ünitesi olan Dretch, ilk kademede seçilebiliyor ve gelişim puanı yok. 25 yaşam puanına sahip Dretch'ler, insanlara ve insan yapılarına, değerek hasar veriyorlar. Verdikleri hasar, karşı ünitenin zırh durumuna ve vuruldukları yere göre değişiyor. Kafaya vuruş, en fazla hasarı veriyor. Zayıf olmalarına rağmen, duvarlara ve tavana tırmanabilen ve son derece hızlı hareket eden Dretch'ler, kalabalık oldukları zaman gerçekten baş ağrısı olabiliyorlar.

  • Basilisk: İlk kademede mevcut olan bu ünite, 1 gelişim puanına mal oluyor. 75 yaşam gücü var. Pençe saldırısına sahip bu ünite, saldırı tuşu ile saldırıyor. Bir insana yaklaştığı zaman ise, onu yakalıyor (elbette düşman bir Battlesuit giymiyorsa). Bu ünite, aynı zamanda duvarlara ve tavana da tırmanabiliyor.

  • Advanced Basilisk: İkinci kademede gelişen bu ünite, 2 gelişim puanına mal oluyor. Basilisk'e artı olarak zehirli gaz püskürten ikincil saldırıya sahip oluyor. Yine Battlesuit giymiş düşmanlar, zehirden etkilenmiyorlar.

  • Marauder: Yaratıkların ilk kademesinde, 2 gelişim puanına mal oluyor Marauder'e dönüşmek. 100 yaşam gücüne sahip. Saldırı tuşu ile düşmanlarınızı ısırabiliyorsunuz. Bu ünite, lastik top gibi duvarlardan sekerek ilerleyebiliyor. Dretch gibi, vurulması oldukça zor bir ünite.

  • Advanced Marauder: İkinci kademede, 3 gelişim puanı ile alınan Advanced Marauder, Marauder'e ek olarak, elektrik saldırısına ve 150 yaşam puanına sahiptir. İkincil saldırı tuşu ile ateşlenen elektrik saldırısı, menzili içindeki 3 hedefe aynı anda vurabilir.

  • Dragoon: Birinci kademede, 3 gelişim puanı ile gelişebildiğiniz bu ünitenin ısırma saldırısının yanında, bir de şarj saldırısı var. Bunun için, ikincil saldırı tuşuna basılı tutuyorsunuz. Ünite, biraz geriliyor. Tuşu bıraktığınızda ise, ileri doğru hücum ediyor. Önünde kim varsa -dost ya da düşman- hasar vererek elbette. 200 yaşam puanına sahip.

  • Advenced Dragoon: Üçüncü kademede, 4 gelişim puanı feda ederek gelişebildiğiniz Advanced Dragoon, Dragoon ünitesine artı olarak, üçlü iğne saldırısı var. Oldukça uzun menzile iğne sallayabiliyor bu ünite. 250 yaşam puanı var.

  • Tyrant: Üçüncü kademede, 5 gelişim puanı karşılığında dönüşebileceğiniz Tyrant, 400 yaşam gücüyle oyundaki en güçlü ünite. Pençe saldırısının yanı sıra, Dragoon'un şarj saldırısı benzeri bir saldırıya sahip. Ancak daha güçlü, daha hızlı ve daha uzun sürüyor. Ayrıca Tyrant, yanındaki diğer yaratık türlerinin güçlerini yenileme hızını iki katına çıkarıyor. Ancak devasa cüssesi yüzünden bazı yerlere giremiyor.

Yaratık üniteleri bunlar. Üniteler güçlendikçe; yaşam güçleri ve saldırı güçleri de artıyor. Vuruş, yeri ve düşman ünitenin zırhına göre değişmekle beraber, Marauder ve üzeri üniteler -genelde- tek darbe ile bir insanı öldürebiliyorlar. Ancak bir Dretch bile, kafaya oturan bir darbe ile 90 yaşam puanı götürebiliyor.

Yaratık ünitelerinin, ayrıca, doğal bir de hisleri var. Yakınlarındaki düşman ünite ve yapılarını hissedebiliyorlar. Önünüzde beliren noktalardan mavi olanlar, düşman askerlerinin yönünü işaret ederken; kırmızı olanlar düşman yapılarının yerlerini gösteriyor.

Hızlı ve güçlü yaratıkların, insanlarda olan güç ve enerji ikmali gibi problemleri olmadığı için, üslerinin yakınlarında da olmaları gerekmiyor. Bu özellikleri ile oyunun saldırgan tarafı, yaratıklar oluyor. Oyuna başladığınızda zaten göreceksiniz. Genelde insanlar üsten fazla açılmadan savunma yapmaya çalışırlarken; ilk hücuma geçen taraf yaratıklar olur. Elbette genel durum için konuşuyorum. Tersi olması da her zaman mümkün.

Yaratık ırkı, yeni başlayan bir oyuncu için biraz zor olabilir. İlk başlıyorsanız, herşeyi hemen anlamayı beklemeyin. Saldırlar, ilk seferde kullanışsız ve garip gelebilir. Ünitenizi -özellikle Dretch ve Marauder- kontrol etmek biraz zor gelebilir. Hızlı hareket etmek, düşmanı ıskalama şansını arttırıyor. Yine duvarlarda ve tavanda gezinmek de, başta biraz zorlayabiliyor. Ancak alıştıktan ve yerinde kullanmayı öğrendikten sonra, yaratık ırkının özelliklerinin avantajlarını fark edebileceksiniz.

Ünitelerden başka, bir de üs var. Binaları, Granger ve Adv. Granger üniteleri yapabilirler ve sökebilirler. Gelelim bu binalara:

  • Overmind: Overmind, diğer binaları kontrol eden ve yaratık ünitelerinin üst formlarına evrimleşmelerini sağlayan bina. Oldukça önemli bir yapı. Bir tane bulunabilir. Yaratıklar, diğer yapılarını, Overmind'ın fazla uzağına yapamazlar. Overmind yok edilirse, Egg (yumurta) yapıları hariç, diğer tüm yapılar fonksiyonlarını yitirirler. Yine Overmind'ın yakınında olan bir yaratık ünitesi, iki kat daha hızlı iyileşir.

  • Egg: Bu yapı, ölen yaratık ünitelerinin tekrar dirildiği yapıdır. Karşı tarafın hedefi olan yapıdır. Tüm Egg binalarını kaybederseniz, oyunu da kaybedersiniz. Onların iyi korunması gerekir.

  • Acid Tube: Temel savunma yapısıdır. Yakınına yaklaşan düşman birimin üzerine asit püskürtür. Duvarlara ve yere yapılabilir.

  • Barricade: Herhangi bir fonksiyonu olmayan bu yapı, oldukça sağlam olup; kapı, koridor gibi yerleri geçişe kapatmak için kullanılır.

  • Trapper: Duvarlara, tavana ve yere yapılabilen bu bina, yakınından geçen bir düşman ünitesine, yapışkan bir salya fırlatarak, ünitenin yerine yapışmasını sağlar. Düşman ünite, bir süre, yürüyemez hale gelir. Ancak Battlesuit giymiş üniteler etkilenmezler. 2. kademeye geçildikten sonra yapılabilir.

  • Booster: Bu yapı, kendine dokunan yaratıkların ısırma ve pençe saldırılarına, geçici bir süre, zehir ekler. Zehirlenen düşman ünitesi, medikit kullanana ya da bir Medistation'da tedavi görene kadar yaşam puanlarını yitirir. Battlesuit giymiş üniteler zehirden etkilenmezler. Bu yapı, ayrıca, yanında bulunan ünitelerin iyileşme hızlarını da iki katına çıkarır. 2.kademeye geçtikten sonra yapılabilir.

  • Hovel: Zırhlı bir kabuk olan bu yapı, Granger'lar için bir saklanma yeridir. 3. kademede yapılabilen bu yapıdan sadece bir tane yapılabilir ve sadece Granger'lar girebilirler.

  • Hive: Yaratıkların ileri seviye savunma yapısıdır. 3. kademede inşa edilebilen bu yapının içinde bir sürü küçük böcek vardır. Bir insan yaklaştığı zaman bu böcekler, Hive'den çıkarak saldırıya geçerler.

Yaratık yapıları bu kadar. Granger'lar bu yapıları yıkıp, başka yerlere yaparak üssü taşıyabilirler. Overmind ve Egg yapıları korunması gereken yapılardır. Yaratık üniteleri gibi, yapıları da canlı. O yüzden saldırı altında olmadıkları zaman, yavaş yavaş iyileşiyorlar. Overmind, yanına yaklaşan düşman ünitelerine saldırabiliyor. Ancak Egg ve Overmind'i mutlaka savunma yapıları ile korumaya alın. Overmind, belli sayıda binayı kontrol edebiliyor. Yani çok fazla yapı yapamıyorsunuz. Bu sınır aşıldığında, oyun, Granger'ları uyarıyor.

Yaratık üniteleri güçlü ve hızlı olmalarına rağmen, üsleri zayıf. Binalar, yakınlarına gelen düşmana saldırabiliyorlar, ancak insan ırkının saldırıları zaten genelde menzilli oluyor. Bu yüzden savunmada yaratık takımının biraz daha dikkatli ve planlı olması gerekiyor.

Yaratık ekranı basit. Sol alttaki rakam, yaşam puanınızı gösterirken; sağ alttaki ise gelişim puanınızı gösteriyor. Üniteniz ile yapabileceğiniz tüm hareketler, tuşları ile birlikte, ekranın sol tarafında listeleniyor. Hareket ve tuşları unutursanız, buraya bakabilirsiniz. Gelişim puanınızın solundaki şekil ise, o an hangi tür yaratık olduğunuz gösteriyor. Bir de sağda ve solda bulunan pençeler, eğer yanıyorlarsa, duvarlara ve tavana tutunabileceğiniz anlamına geliyor. Çömelme tuşu (varsayılan Ctrl) ile, duvarlara tutunup, bırakabiliyorsunuz.

Humans (İnsanlar)

 Oyunun diğer takımı. Bildiğiniz iki kollu, iki bacaklı insan işte. Oldukça zayıf yapıları var. Oyunun savunma yapan takımı. Biraz koşunca yorulur, bir şey hissedemez. Zayıf ve zavallı. Ama çok güçlü bir müttefiki var: Teknoloji. İnsan ırkı, fiziksel zaaflarını teknoloji yardımı ile kapatıyor. Güçlü silahlar, ileri seviye zırhlar, algılayıcılar ve savunma sistemleri.

İnsanlar, gerçekten de oyunun savunma kısmı güçlü tarafı. Sebebi ise açık. Cephane ve enerji ikmali için, üslerine bağımlılar. İnsanların tek bir ünitesi var: kendileri. Ancak silahları çok farklı.

  • Construction Kit: İnsanların temel inşa aracı. Oyuna tüfek (Rifle) ya da bunu seçerek başlayabiliyorsunuz. İlk kademe silahı ve kredi maliyeti yok. Ateş tuşuna bastığınızda, yapabileceğiniz yapıların bir listesi çıkıyor. Sonra gidip bir yere yapıyorsunuz. Ancak, yaratıklarda olduğu gibi, çıkan taban şeklinin yeşil renkte olması gerek. Bir de yaratıklar gibi duvar ve tavana yapı yapılamıyor. Yine yaratıklardaki gibi, bir inşa süreniz var. Sağ altta çıkan daire yok olmadan, ikinci bir yapıya başlayamıyorsunuz.

  • Advanced Construction Kit: Construction Kit'in ikinci kademedeki hali. Daha gelişmiş yapıları yapmak için kullanılıyor.

  • Blaster: Her askerin standart silahı. Tabanca olan bu silahı bırakamıyorsunuz. Ancak , bu silah, cephanesi sınırsız olan tek silah. Ama oldukça etkisiz ve ağır bir silah.

  • Rifle: Standart otomatik piyade tüfeği. Kredi maliyeti olmayan ve ilk seviye silahı olan tüfek Construction Kit ile birlikte insan ırkının dirildiklerinde seçebilecekleri silah. 30 mermilik altı şarjörü olan silah oldukça seri, ancak çok güçlü değil.

  • Pain Saw: İnsan ırkının menzili olmayan tek silahı. Oldukça güçlü bir çeşit elektrik şok bıçağı olan Pain Saw, oldukça güçlü. İlk kademe silahı olan Pain Saw, 100 krediye mal oluyor.

  • Shotgun: Bu tip oyunların olmazsa olmazı, efsane silahı. Yakın mesafede oldukça etkili bu silah, ilk kademede alınabilir olup, 150 kredi değerindedir. 8 fişek alan, 3 adet şarjör taşıyabilirsiniz.

  • Las Gun: Bu silah, Rifle'ın, mermi yerine enerji kullanan tipi. Nispeten Rifle'dan daha güçlü ancak daha yavaş. Bir başka özelliği ise,şarjörü yok. 200 atım kapasitesine sahip silah, eğer Battery Pack almışsanız, 300 atım gücüne sahip oluyor. Bu silahı; Armory, Reactor ve Repeater yapılarından doldurabilirsiniz. Birinci kademede alınabilen bu silah, 250 kredi istiyor.

  • Mass Driver: Oldukça güçlü bir enerji silahı olan Mass Driver, isabetli ancak son derece yavaş ateş ediyor. 5 atım hakkına sahip, 4 şarjör taşıyorsunuz. Ancak Battery Pack alırsanız, şarjör başı 7 atım hakkınız oluyor. Birinci kademe silahı olan Mass Driver'ın fiyatı ise 350 kredi.

  • Chaingun: Birinci kademede alınacak en güçlü silah. Oldukça güçlü ve seri. Ancak uzak mesafede oldukça etkisiz. Çünkü isabet oranı çok düşük. Sürekli duvarları tarayan bir silah. 300 mermisi olan silahın şarjörü yok. Yine Battlesuit giymiyorsanız, çömelerek ateş edin. Zira ayaktayken geri tepiyor. 400 kredi fiyatı var.

  • Pulse Rifle: Standart Rifle'ın enerji tipi olanı. Güçlü, seri ve isabet oranı yüksek bir silah. 50 atımlık4 şarjör taşıyabiliyorsunuz. Battery Pack ile 75 atım hakkınız oluyor. İkinci kademede alabildiğiniz bu silah, 400 kredi.

  • Grenade: El bombası. Fare orta tuşu ile fırlatırsınız. 5 saniye sonra oldukça güçlü bir şekilde patlar. Patladığı zamansa, etrafındaki dost-düşman herkese hasar verir. İkinci kademede alabildiğiniz bu silah, 200 kredi değerinde.

  • Flamethrower: İşte benim favorim. Alev ünitesi, yakın mesafede tam bir katil. Etrafınız puan meraklısı düşmanlarca sarılmışsa, hepsini size puan yapacak olan bir silah. Ancak yakın mesafede etkili ve dikkat etmezseniz takım arkadaşlarınızı da yakarsınız. Üçüncü kademede alınabilen silah, 450 kredicik.

  • Lucifer Canon: Oyundaki en güçlü silah. Tyrant dışındaki tüm yaratık ünitelerini, tek vuruşla öldürebiliyor. Üçüncü kademede alınabilen bu silah, 600 kredi değerinde. 90 atıma sahip silah, iki ateş moduna sahip. Ateş tuşuna bir süre basılı tutup bıraktığınızda, isabet ettiği yerde serpinti etkisi yapan, yolu üzerindeki herkese de hasar vererek giden bir enerji topu atıyor. Ateş tuşuna ne kadar uzun basarsanız, o kadar güçlü ve -elbette- o kadar fazla cephane harcayan bir atış yapabiliyorsunuz.

  • Ammunition: Cephane. Elinizdeki silahın cephanesini doldurabilirsiniz. Cephane ikmali kredi götürmez. O yüzden – özellikle de üssünüzün yakınlarındaysanız- cephane harcamaktan çekinmeyin.

 İnsanların silahları bunlar. İpucu olacak birkaç şeyden bahsedersek; öncelikle enerji silahlarından şarjörsüz olanları, Reactor ve Repeater'da da doldurabiliyorsunuz. Diğerleri için Armory'yi kullanmalısınız. Oyunda, Quake'teki gibi, yürüyen cephanelik değilsiniz. Sadece bir tek silah taşıyabiliyorsunuz. Bir silah alabilmeniz için, öncelikle elinizdekini bırakmanız gerekiyor. Bunu da Armory'den yapabiliyorsunuz. Elinizdeki silahı yere atmak ya da ölen birinin silahını almak gibi bir şansınız yok. Blaster'ınızı bırakamıyorsunuz. Zayıf ve yavaş bir silah. Ama en azından cephane sorunu yok. Ayrıca Construction Kit alırsanız, tek savunmanız bu silah. Ancak bir silahı aldığınızda, ölene kadar o silahla gideceksiniz diye bir şart yok. Aldığınız silahı Armory'ye geri bıraktığınızda, o silahın kredisi size geri dönüyor ve başka bir silah seçebiliyorsunuz.

Dikkat etmeniz gereken bir başka hususu ise, dost ateşi (Friendly Fire) unsuru. Genelde sunucularda, FF açık oluyor. Yani kendi arkadaşlarınızı vurabiliyorsunuz. Yaratıklarda böyle bir sorun çok düşük, ama insanlarda oldukça problem oluyor. Yaratıklar, yakın mesafe saldırılara sahip oldukları için, hızla takımınızın arasına dalıyorlar. Bir de elinizde Flamthrower ya da Chaingun gibi kontrolsüz bir silah varsa, takım arkadaşlarınızı vurma olasılığınız çok yüksek. O yüzden ateş ettiğiniz yere dikkat edin. Chaingun oyundaki en seri silahtır. Haliyle su gibi mermi harcar. Ateş ederken bir gözünüz, sağ alttaki cephane sayacında olsun. Yoksa olmadık yerde “klik-klik” sesi duyarsınız. Smile

İnsanların ayrıca bazı ekipmanları da var. Bunlar:

  • Light Armour: Temel savaş zırhı olan bu zırh, göğüs ve bacak bölgenize gelecek olan saldırıları nispeten hafifletecektir. Birinci kademede alınan bu ekipman, 70 krediye mâl oluyor.

  • Helmet: Light Armour'un kafa için olanı. Miğfer yani. Başınız için temel koruma sağlayan Helmet, ayrıca, takım arkadaşlarınızın ve düşmanlarınızın yerini gösteren bir algılayıcıya da sahip. Mavi noktalar takım arkadaşlarınız; kırmızılar ise yaratıklar. İlk kademede alınan Helmet, 90 kredi.

  • Medkit: Başlangıçta elinizde olan Medkit'in, kredi maliyeti yoktur. Medkit, üssün uzağında yaralandığınızda, yavaş yavaş gücünüzü doldurmaya yarar. Eğer, sağlığınız tamken bir Medstation'a girerseniz, Medikit de tekrar doldurulacaktır. Medikit zaten elinizde vardır. Bir yerden lmak ya da bırakmak gibi bir şansınız yok.

  • Battery Pack: Sırtınıza asılan bu küçük akü, enerji silahlarınızın kapasitesini %50 arttırır. Enerji silahı almayacaksanız, bunu almanızın da bir anlamı olmadığı gibi, Battery Pack'ı alırsanız, Jet Pack'i alamazsınız. İlk kademede alınabilen Battery Pack, 100 kredi değerinde.

  • Jet Pack: Sırtınıza takılan bu küçük jet motoru, sınırsız olarak uçabilmenizi sağlıyor. Fare orta tuşu ile aktif hale getirdiğiniz zaman, zıplama tuşu ile yükselirken; çömelme tuşu ile de alçalıyorsunuz. Sırtınızda bu varken, Battery Pack alamıyorsunuz. Üssünüzün Reactor'unu kaybetmeniz durumunda, Jet Pack'ler çalışmıyorlar. Jet Pack'i ikinci kademede, 120 kredi karşılığı alabiliyorsunuz.

  • Battlesuit: Oyundaki en güçlü zırh. Vücudunuzun tamamını kaplayan bu zırh, muazzam bir koruma sağlıyor. Bu zırh, düşman darbelerini yarı yarıya azaltırken; zehir ve Trapper saldırılarına karşı tam koruma sağlıyor. Ancak üzerinize giyilen diğer ekipmanları (Light Amor, Helmet, Battery ve Jet Pack), bu zırhı giydiğiniz takdirde, kullanamıyorsunuz. Yine bu zırhla çömelemiyorsunuz.

İnsan üssü ise, şu yapılardan oluşuyor:

 

  • Reactor: İlk kademede, oyunun başında insan üssünde bulunuyor. Reactor, üssün temel binası. Üste bir tane bulunabiliyor ve üssün enerjisini sağlıyor. Eğer yok edilirse, Telenode'lar hariç, tüm yapılar ve Jet Pack'ler fonksiyonlarını kaybederler. Reactor'ların, sağladıkları enerji sınırlıdır. Construction Kit taşıyan üniteler, bir yapı inşa etmeye kalktıklarında, Reactor'un enerji seviyesini aşarlarsa, uyarı alırlar. Yapı, yakınına yaklaşan yaratıklara, elektrik şoku vererek de kendini koruyabiliyor. Ancak bu koruma tek başına yeterli değil. Bu yapıyı korumanız gerektiğini ,bilmem söylememe gerek var mı?
  • Telenode: Yaratık takımının hedefi olan yapılar. İnsanların, yeniden dirildikleri noktaları belirleyen yapılardır. İlk kademede yapılan binalar. Reactor'dan bağımsız olarak çalışan tek yapı. Bunları kaybederseniz, oyunu da kaybedersiniz.

  • Machine GunTurret: Savunma taretleri. Otomatik silaha sahip ve otomatik olarak yaklaşan yaratıklara ateş açan bu yapı, insan üssünün temel savunma birimidir. Menzilindeki yaratıklara, ölünceye kadar ateş eder. İlk kademede yapılabilir.

  • Tesla Generator: Üçüncü kademede inşa edilebilen bu yapı, ileri seviye savunma birimidir. Yakınına yaklaşan yaratıklara, ölene kadar elektrik verir. Bu yapının çalışabilmesi için Reactor ve Defense Computer yapılarının her ikisininde üste bulunması gerekiyor.

  • Armory: Silah deposu. İlk kademede olan bu yapı, silah almanızı, değiştirmenizi, ikmal yapmanızı sağlar. Yapının yanına yaklaşıp, ekranın altında bir el ikonu çıkınca “Q” tuşuna basarak, açılan menüden silahlarınızı ayarlayabilirsiniz. Elbette takımınızın bulunduğu seviyeye ve kredi miktarınıza göre seçenekleriniz sınırlı olacaktır.

  • Defense Computer: Savunma sistemlerini kontrol eden bu yapı, ikinci kademede yapılabiliyor. Defense Computer, MG Turret'lerin birden fazla hedefe ateş etmesini sağlarken; Tesla Generator yapabilmeniz için gereken bir yapı.

  • Medstation: Yaralandığınızda sizi iyileştiren yapı. Yanına yaklaşmanız yeterli. Ayrıca gücünüz tamsa, Medikit'inizi de burada doldurabiliyorsunuz. Ancak, bir seferde bir kişi tedavi olabiliyor. Eğer başkaları da varsa, sıraya giriyorsunuz.

  • Repeater: Reactor'un gücünün yetmediği yerlere kurulacak yapılara enerji sağlayan birim. İkinci kademede yapılabilen bu yapı, herhangi bir başka yapıya enerji sağlamazsa, 90 saniye içinde patlıyor.

İnsanlar da bu şekilde. Tabloya bakarsak, yaratıklar karşısında hiç de aciz durmuyorlar. Her iki takım da gerçekten güzel dengelenmiş. İnsanlar, genelde yeni başlayanlar için daha uygun görünüyor. En azından, neyin ne olduğunu anlamak daha kolay. Ancak yine de, teknolojik silahlarınıza fazla güvenmeyin. Grup halinde, planlı ve koordineli hareket etmezseniz, kaybedersiniz. Savunma yapılarınız oldukça güçlü, özellikle inşa ve savaş konusunda, yaratıklardan çok ama çok daha fazla koordinasyona ihtiyaç duyacaksınız. Enerji ve mermi ikmali sıkıntısı başınız ağrıtacak. Yaratıklar, savunma kolaylığı açısından, üslerini bir arada kurabilirler; ancak insanlar, ikmal noktalarına kolay ulaşabilmek için, bunları dikkatli yerleştirmek zorundalar.

İnsan ekranı da basit. Sol altta sağlığınız görünüyor. Onun yanındaki şimşek ikonu ise, yorgunluğunuzu gösteriyor. Oyunda, “X” depar (sprint) tuşu. Bu tuşa basıp da, depar attığınızda, en soldaki üç çizginin yok olmaya başladığını fark edeceksiniz. Bunlar bitince koşamazsınız. Durup, biraz soluklanmanız gerek. Sağ alttaki grupta ise, silah cephane durumunuz ve üstünde de kredi miktarınız görünüyor. Ortada ise, üzerinizde taşıdığınız ekipmanlar listeleniyor. Bunlardan kullanılacak olanları (Medikit, Grenade gibi..) fare orta tuşu ile seçerek, yine bu tuşa basmak suretiyle kullanabiliyoruz.

        Sonsöz

Quake3 motoru ile yazılmış olan oyunların çoğunun çok ilerisinde Tremulous. Oyun oldukça hızlı. Quake3:Arena oynayan oyuncular, hiç de zorluk çekmeden oynanışa alışacaklardır. Oyundaki gelişim çizgisi ve üs anlayışıyla, standart bir “team deathmatch” birinci şahıs nişancılık oyunundan ayrılıyor. Aslında Tremulous, benim tarzım bir oyun değil. Gerçek silahlar ve her iki takımın da insan olduğu oyunları daha çok severim. Ancak, Tremulous, bunu kocaman bir artıya çevirmiş. Takımlar birbirlerine denk, ama simetrik değil. Bunu tutturmak oldukça zordur ama Tremulous bunu başarmış. Haritalar büyük. En küçük haritalar bile, büyük sayılabilir. Büyük haritalar ise oldukça geniş. Takımlar karşılaşmak için, oldukça dolanmak durumunda kalabiliyorlar. Ancak açık kaynak olan oyun, topluluk ve Darklegion Development tarafından geliştiriliyor. Haritalar *.bsp dosyası olmalarına rağmen, çalışmaları için, bir *.pk3 paketi içinde olmaları gerekiyor.

 


Oyun Videoları:

Bu oyun tanıtımını GNU Free Documentation License 1.3 şartları altında kullanabilirsiniz.